KLASA PATRONACKA UAM Wydział Chemii
SUKCES UCZNIÓW NASZEJ SZKOŁY!!!
Wczoraj grupa projektowa naszej szkoły zdobyła I miejsce w X Akademii Uczniowskiej – konkursie Klas Patronackich Wydziału Chemii UAM. Uczniowie realizowali pracę badawczą, mającą na celu znalezienie odpowiedzi na pytanie: „Czy istnieje zdrowy napój?”.
Praca grupy została doceniona i nagrodzona przez grono Profesorów Wydziału Chemii Uniwersytetu im. A. Mickiewicza.
Szczegółowy opis pracy grupy wkrótce!
Grupę projektową tworzyli: Kamila Chmaj, Natalia Talarska, Zuzanna Kaczmarek, Janina Blukacz, Marcel Kucharski, Sara Ahmadian Bahreini, Hanna Gumienna, Liliana Tafelska.
Gratuluję ogromnego sukcesu!
opiekun grupy Marlena Fryska
Klasa Patronacka Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu
IX Akademia Uczniowska – zdobyliśmy I miejsce!
W skład nagrodzonego zespołu weszli uczniowie klasy 8 B:
Alicja Kwaśniewska, Maja Stelmach, Oliwier Popławski oraz Adam Kałas.
Opiekun grupy: Marlena Fryska
30 marca 2021r. młodzi chemicy ze Szkoły Podstawowej Nr 11 w Poznaniu odnieśli zasłużony sukces, zajmując 1 miejsce w IX Akademii Uczniowskiej – konkursie klas akademickich szkół podstawowych województwa wielkopolskiego.
W skład nagrodzonego zespołu weszli uczniowie klasy 8 B: Alicja Kwaśniewska, Maja Stelmach, Oliwier Popławski oraz Adam Kałas. Opiekę nad grupą objęła nauczycielka chemii i matematyki – Pani Marlena Fryska.
Praca badawcza grupy koncentrowała się na zagadnieniu: „Czy każdy zapach w naszych domach jest bezpieczny? Co wpływa na zanieczyszczenie powietrza i jak temu zapobiec?”.
Uczniowie, w ramach podejmowanych działań, zbadali szkodliwość wybranych grup produktów stosowanych w naszych domach w celu niwelowania przykrych zapachów, takich jak: różnego typu odświeżacze powietrza, kadzidełka, kominki zapachowe. Ponadto, zbadali, jaki wpływ na jakość powietrza ma stosowanie produktów w aerozolach, preparatów do czyszczenia powierzchni, farb stosowanych na ścianach pod kątem emisji niebezpiecznych lotnych związków organicznych oraz formaldehydu.
W czasie swojej pracy młodzi badacze nie zapomnieli również o swoich pokojach, w których spędzają tak wiele czasu w trakcie nauki zdalnej; zbadali jakość powietrza, zarówno w nich, jak i w sali treningowej. Na zakończenie swojej pracy i dokładnych pomiarów doszli do ciekawych wniosków, że na jakość powietrza w naszych pomieszczeniach mamy wpływ my sami, bo to my decydujemy o tym, jakich preparatów używamy, czy dbamy wystarczająco o wietrzenie naszych pomieszczeń, czy używamy oczyszczacza. Nie powinniśmy zatem używać niepotrzebnie sztucznych odświeżaczy powietrza, a wręcz przeciwnie – starać się ograniczyć stosowanie preparatów w aerozolu, nie ulegać pokusie zapachu powstającego z tlących się kadzidełek.
Wyniki projektu, ze względu na sytuację epidemiologiczną, zostały zaprezentowane przez uczniów w trybie online. Praca uczniów została doceniona przez jury i oceniona najwyżej, spośród zaprezentowanych projektów.
Uczniowie podczas realizacji zaplanowanych zadań wykazali się kreatywnością, umiejętnością pracy zespołowej oraz ogromnym zaangażowaniem, a przy tym doskonale się przy tym bawili. Udowodnili tym samym, iż można połączyć przyjemne z pożytecznym – uczyć się, bawiąc.
Marlena Fryska
Klasa Patronacka Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu
Nasz wspólny sukces
VII Akademia Uczniowska – zdobyliśmy I miejsce!
W tegorocznym konkursie zdobyliśmy I miejsce spośród kilkunastu szkół podstawowych województwa wielkopolskiego. Było to dla nas wielkie wyróżnienie oraz docenienie naszej pracy. Akademia Uczniowska polega na wykonaniu pracy badawczej na podany temat i przedstawieniu jej przed gronem profesorów Wydziału Chemii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
W roku szkolnym 2018/2019 tematem była „Chemia w sporcie”. Nasza praca badawcza podzielona została na dwie części.
Pierwsza część zatytułowana została „NAWIERZCHNIA MA ZNACZENIE” i dotyczyła badania nawierzchni sportowych, piłko-chwytów, bramek oraz tablic koszykowych pod kątem właściwości ich głównych składników. Uczniowie zauważyli, że substancja chemiczna, z której wykonana jest nawierzchnia definiuje typ uprawianego sportu, wskazuje rodzaj butów i obciążenia, jakie mogą być na danym boisku zastosowane. Uczniowie poznali skład chemiczny nawierzchni sportowych oraz ich właściwości. Uczniowie przeprowadzili doświadczenie badające wodoodporność, odporność na ścieranie, odporność na działanie czynników chemicznych. poliuretanu, akrylu, betonu, polietylenu, polipropylenu.
Druga część zatytułowana została „BIEGO-LOGIKA” i omawiała chemię wśród biegaczy. Uczniowie przeprowadzili ankiety wśród grupy sportowców – biegaczy mającej na celu poznanie celowość stosowania odżywek białkowych, żeli energetycznych oraz typu nawadniania w trakcie biegów. Ponadto zapytali ankietowanych o preferowany ubiór sportowy oraz najczęstsze kontuzje. Uczniowie starali się również pozyskać informacje dotyczące substancji spożywczych preferowanych przez biegaczy w ich codziennej diecie oraz stosowane przed i po biegu. Uczniowie opracowali wyniki w postaci diagramów. Po zebraniu danych od biegaczy i ich opracowaniu przyszła pora na przeanalizowanie przykładowych odżywek białkowych, preparatów energetycznych, napojów izotonicznych, zawierających kofeinę pod kątem ich składu chemicznego oraz celowości stosowania podczas biegania. Uczniowie poznali aminokwasy stosowane w odżywkach białkowych, cukry będące składnikami preparatów energetycznych, sole mineralne i cukry występujące w składzie napojów izotonicznych oraz kofeinę będącą składnikiem napojów i żeli energetycznych. Uczniowie przeprowadzili doświadczenia mające na celu potwierdzenie składu jakościowego badanych substancji i przedstawili wyniki. W dalszej części swojej pracy uczniowie przeanalizowali wpływ aminokwasów BCAA, cukrów prostych, kofeiny, soli mineralnych na organizm biegacza. Młodzi badacze przyjrzeli się również ubiorowi biegacza. Zapoznali się ze składem chemicznym materiałów, z których wykonuje się ubiór sportowy dla biegacza. Przeprowadzili doświadczenia badające właściwości tkanin wykonanych z tworzyw sztucznych i naturalnych i odnieśli je do stosowania przez biegaczy. Uczniowie opracowali wyniki dotyczące preferowanej odzieży sportowej i doszli do wniosku, że biegacze wybierają odzież z poliestru, polipropylenu lub poliamidu. Bardzo rzadko wybierają odzież naturalną.
Klasa Patronacka Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu
Nasz wspólny sukces
VII Akademia Uczniowska – Konkurs Uczniowski Profesora Łomozika
Zdobyliśmy I miejsce!
Kluczowym elementem Akademii Uczniowskiej jest również Konkurs Uczniowski Profesora Łomozika. Biorą w nim udział przedstawiciele wszystkich szkół i jest konkursem na czas. Konkurs zawiera pytania z dziedziny chemii, a jego tematyka znana jest tylko Panu Profesorowi. W tym roku szkolnym nasz uczeń Eryk Chmaj zdobył 1 miejsce.
Podsumowując możemy powiedzieć, że tegoroczna Akademia Uczniowska była dla nas wyjątkowa, bo pozwoliła nam uwierzyć, że warto pracować i uczyć się,
bo zostało to docenione.
Opiekun Marlena Fryska
wraz
z uczniami
klasy patronackiej:
Eryk Chmaj, Filip Stanisławski, Natalia Wasik, Jakub Lewandowski
Kacper Lawiński, Natalia Szymkowiak, Gabriela Nosal, Maurycy Pałubicki,
Martyna Wylegała, Joanna Łukowiak, Zuzanna Michalska, Mateusz Uznański
VII Akademia Uczniowska
okiem uczestników
Dnia 8 marca uczniowie klas ósmych razem z nauczycielką chemii i matematyki Marleną Fryska ze Szkoły Podstawowej nr 11 im. gen. Dezyderego Chłapowskiego w Poznaniu znaleźli się na Wydziale Chemii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, aby przedstawić projekt edukacyjny przygotowany w ramach klasy patronackiej.
W tym dniu do rywalizacji stanęło kilkanaście szkół z województwa wielkopolskiego, które uczestnicząc w VII Akademii Uczniowskiej walczyły o zdobycie 1 miejsca.
Naszym tegorocznym tematem była „Chemia w sporcie”. Temat ten przygotowaliśmy w dwóch częściach. Pierwsza z nich omawiała wszechobecność chemii w życiu biegacza i opatrzona została tytułem „Biego-logika”, druga dotyczyła chemii występującej w nawierzchniach sportowych oraz wyposażeniu boisk i hal sportowych i opatrzona została tytułem „Nawierzchnia ma znaczenie”.
O godzinie 8.15 piątka ósmoklasistów rozpoczęła przedstawianie plakatów profesorom. Pierwszy z posterów opatrzony nazwą „Biego-logika” przekazywał wiedzę na temat odżywek białkowych (i szkodliwych substancji w nich zawartych), aminokwasów rozgałęzionych BCAA, preparatów, które je zawierają, wpływu napoi izotonicznych na zdrowie, zapotrzebowania biegacza na kofeinę, a także materiałów używanych w produkcji koszulek sportowych. Młodzi studenci przeprowadzili szereg reakcji chemicznych, takich jak próba Trommera czy reakcja biuretowa, aby ustalić rzeczywisty skład środków wspomagających przyrost tkanki mięśniowej. Końcowym wnioskiem, który udało się im zdefiniować było stwierdzenieu, że bieganie pozytywnie uzależnia, gdyż wydzielają się endorfiny – hormony szczęścia. Udało się im znaleźć osobę, która udzieliła wywiadu na temat biegania. Był to ksiądz Michał Nowacki, biegający w półmaratonach. Podsumował go słowami „W to uzależnienie warto zainwestować”.
Drugi poster o nazwie „Nawierzchnia ma znaczenie” miał na celu porównanie poszczególnych typów nawierzchni boisk (tartan, parkiet, beton, akryl), tablic koszykowych, piłkochwytów, ze szczególnym omówieniem substancji chemicznych, z których są wykonane. Ósmoklasiści sprawdzali odporność materiałów na kwas, wodę, łamanie, ścieranie, odporność mechaniczną czy palność. Młodzi badacze przyjrzeli się również typowi obuwia, które jest wskazane i zabronione na określonych powierzchniach.
Uczniowie osiągnęli ogromny sukces, gdyż profesorom spodobały się ich prace i zdobyli pierwsze miejsce wśród startujących szkół podstawowych. Otrzymali książki związane z naukami ścisłymi, jak również układ okresowy do powieszenia na ścianie. Jeden z nich wygrał konkurs profesora Łomozika, który stanowi swego rodzaju wyzwanie dla wszystkich uczestników akademii uczniowskiej. Tegoroczny konkurs związany był z nazwami pierwiastków niezbędnych w diecie sportowca i okazał się dla nas szczególnie szczęśliwy.
Wszyscy uczestnicy tegorocznej Akademii Uczniowskiej wrócili do domów uszczęśliwieni ze zwycięstwa i tego, że ich wielomiesięczna praca została nagrodzona i nie poszła na marne.
Uczestnik Akademii Uczniowskiej
Eryk Chmaj
——————————————————————————————————————–
VII Akademia Uczniowska
Czytaj więcej … -> Kliknij w obrazek
Klasy Akademickie UAM Wydział Chemii
Czytaj więcej … -> Kliknij w obrazek