„Piękna nasza Polska cała”
Szkoła Podstawowa nr 11
im. Gen Dezyderego Chłapowskiego
w Poznaniu
Opracowanie:
mgr Agnieszka Mroskowiak – Wylegała
mgr Elżbieta Cencek
Data wprowadzenia: wrzesień 2018r.
Data zakończenia: czerwiec 2019r.
Opis innowacji:
I. Wstęp
Innowacja pt. „Piękna nasza Polska cała” jest odpowiedzią na wyjątkowe święto Polaków – 100 ROCZNICĘ ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI.
Napisana została w oparciu o pomysł Ludmiły Fabiszewskiej, nauczyciela Miejskiego Przedszkola nr 2 im. Juliana Tuwima w Aleksandrowie Łódzkim, która jest autorem
i koordynatorem Międzynarodowego Projektu „Piękna Nasza Polska Cała”.
Temat, jakże ważny i powinien być zrozumiały także dla najmłodszych odbiorców. Wiek wczesnoszkolny to właściwy czas na rozbudzenie w dziecku tożsamości narodowej. Uważamy, że kształtowanie postaw patriotycznych i uwrażliwienie na piękno, folklor, tradycje Polski oraz rozbudzanie w dziecku świadomość kim jest i skąd pochodzi to ważne cechy, które należy pielęgnować od najmłodszych lat.
Chcemy zachęcić rodziców i dziadków do wsparcia naszych działań. Mamy nadzieję, że wpłynie to na potencjał twórczy uczniów i pozwoli rozwinąć więzy rodzinne. Poznanie najbliższego środowiska i regionu, dostrzeganie specyfiki przyrodniczej oraz kulturowej najbliższej okolicy pozwolą na rozwijanie i wzmacnianie aktywnego udziału dziecka w życiu wspólnot: rodzinnej, klasowej, szkolnej i lokalnej.
Zaprezentowana innowacja jest również elementem wzbogaconej i unowocześnionej promocji szkoły w środowisku lokalnym.
II. Założenia ogólne
Innowacja i działania projektowe realizowane będą we wszystkich klasach 1-3 Szkoły Podstawowej nr 11 w Poznaniu. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz w ramach zajęć dodatkowych.
Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
ü zapoznanie uczniów z historią państwa polskiego, symbolami narodowymi
ü poznanie tradycji, zwyczajów, obrzędów, tańców ludowych i potraw regionalnych
ü wzbudzanie w młodym pokoleniu ducha patriotyzmu poprzez: konkursy, organizowanie uroczystości o charakterze narodowym, imprez związanych z polskimi tradycjami;
ü pogadanki, lekcje, projekcje filmów o charakterze dokumentalnym
ü wyszukiwanie informacji w internecie
ü doskonalenie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem z podręcznika
i prezentacji multimedialnej
ü kształcenie umiejętności wykonywania działań zgodnie z ich kolejnością
ü rozwijanie wrażliwości społeczno – moralnej, uczuć patriotycznych
ü uwrażliwienie na piękno naszego kraju
ü wdrożenie pracy różnymi metodami: aktywizującą, problemową, eksponującą.
III. Cele innowacji
Cel główny:
Ø Rozbudzanie w młodym pokoleniu ducha patriotyzmu poprzez ukazanie piękna Polski
Cele szczegółowe:
Ø wzbogacenie wiedzy na temat historii Polski i położenia geopolitycznego
Ø kształtowanie więzi z krajem ojczystym, regionem, miastem
Ø rozwijanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej, regionalnej oraz narodowej
Ø przygotowanie uczniów do świadomego, aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu publicznym
Ø kształtowanie postawy szacunku dla wartości uniwersalnych, takich jak: dobro, przyjaźń, miłość, tolerancja
Ø rozwijanie umiejętności poszukiwania i wykorzystania zdobytych informacji
Ø wyrabianie odpowiedzialności za powierzone zadania w czasie projektu
Ø rozwijanie wyobraźni twórczej dzieci i młodzieży inspirowanej tematyką historyczną i przyrodniczą.
IV. Metody i formy
Sposób przekazu informacji nauczyciel wybierze w zależności od indywidualnych predyspozycji uczniów. Szczególną uwagę zwróci na różnorodność form przekazu
i aktywność ucznia. Zastosuje metody i formy pracy, które dostarczą dziecku możliwości przeżywania podczas nauczania, a także pozwolą dzieciom na sprawdzenie się w jakiejś dziedzinie poprzez działanie, aktywność własną. Metody, które zastosuje nauczyciel będą rozwijały samodzielność i kreatywność wychowanków. Nauczą ich komunikacji z innymi ludźmi, rozwiną w nich empatię, a także będą kształtować umiejętności samokształcące.
V. Przewidywane osiągnięcia
Uczniowie:
Ø zdobywają wiedzę w sposób kreatywny, gdyż posiądą zdolności wyobrażania, wymyślania i tworzenia czegoś nowego
Ø wykorzystują możliwości jakie daje Internet, poznają historię, zabytki, miejsca pamięci narodowej
Ø mają możliwość poznania legend, baśni, muzeów, postaci, tradycji, folkloru swojej miejscowości, okolicy i kraju
Ø uczą się współpracy i odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań
Ø kształtują obywatelską, postawę poszanowania tradycji i kultury własnego regionu, a także innych kultur i ich tradycji.
Nauczyciel:
Ø wykorzystuje kulturę i tradycje regionu oraz kraju do przekazania treści historycznie ważnych w życiu młodego Polaka – patrioty
Ø jest twórczy i kreatywny w sposobie przekazu treści historycznych
i patriotycznych, by kształtować pożądane postawy.
VI. Tematyka zajęć
Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego. Są one kontynuacją wcześniej zdobytej wiedzy.
Autorki innowacji zrealizują min. następujące zadania:
Ø zorganizują kącik „Piękna nasza Polska cała” – o tematyce folkowej i patriotycznej
Ø przeprowadzą konkursy plastyczne, muzyczne, literackie, fotograficzne
i kulinarne
Ø nauczą wybranych piosenek patriotycznych w tym całego hymnu narodowego
Ø stworzą wraz z uczniami i wyślą z Poznania pocztówki dla bohaterów w ramach Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Piękna nasza Polska cała”
Ø zorganizują zawody sportowe pt.: „Biało – czerwoni”
Ø przygotują inscenizację, podczas której uczniowie zaprezentują zdobytą wiedzę i umiejętności związane z treścią innowacji-Święto Niepodległości i Dzień Patrona
Ø będą reprezentowały szkołę w Międzyszkolnym Konkursie: „Polska, Poznań, Patriotyzm”
Ø zorganizują wycieczki związane z historią Polski i Poznania
Ø ułożą tekst piosenki o szkole i wspólnie z uczniami oraz rodzicami zrealizują teledysk
Ø zaproszą do współpracy nauczycieli i uczniów Szkoły Podstawowej nr 11 w Poznaniu
VII. Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
ü obserwację uczniów podczas prowadzonych zajęć (obserwacje koleżeńskie)
ü podsumuje udział i wyniki konkursów (dyplomy i podziękowania)
ü na stronie internetowej szkoły zamieszczone zostaną zdjęcia i wytwory uczniów, zostanie przeprowadzony wywiad z uczniami odnośnie realizacji innowacji
ü napiszemy, nagramy i umieścimy na stronie szkoły piosenkę o naszej szkole
ü wśród wszystkich uczniów objętych innowacją zostanie przeprowadzony quiz
o tematyce patriotycznej.
Szczegółowa i wnikliwa analiza wyników ankiety, przeprowadzonych rozmów oraz wyników konkursów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji. Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.
VIII. Spodziewane efekty
Uczniowie objęci innowacją:
Ø rozbudzą i rozwiną wrażliwość estetyczną oraz swoje indywidualne zdolności twórcze
Ø będą kreatywni, odkryją przyjemność tworzenia, będą cieszyć się uzyskanym efektem
Ø przejawią zmysł estetyki i potrzeby tworzenia
Ø będą autorami oryginalnych prac prezentowanych na gazetkach, wystawach, stronie internetowej oraz fanpage szkoły
Ø posiądą wiarę we własne siły i zdolność
Ø posiądą umiejętność organizowania warsztatu własnej pracy
Ø wzrośnie ich motywacja do wysiłku i uczenia się
Ø poszerza swoją wiedzę
Ø wzrośnie ich samoocena
Ø wzrosną umiejętności wyszukiwania informacji (tekst źródłowy, plan, mapa, ilustracje, fotografie, Internet) i prezentacji swoich prac, wiadomości, zdolności i umiejętności
Ø poznają historię, zabytki, miejsca pamięci narodowej, symbole, legendy, baśnie, muzea, postacie, tradycje swojej miejscowości, okolicy i kraju
Ø będą dzielić się swoją wiedzą w zakresie tematyki regionalnej z innymi
Ø będą potrafili korzystać z oferty instytucji lokalnych tworzących kulturę regionu
Ø będą skutecznie i konstruktywnie uczestniczyć w życiu społecznym
i kulturowym szkoły
Ø będą efektywnie współpracować w grupie, zespole i prawidłowo prezentować wyniki wspólnej pracy
Ø będą kształtować postawę obywatelską, postawę poszanowania tradycji
i kultury własnego regionu, a także innych kultur i ich tradycji.
Wpływ na pracę szkoły:
Ø podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez zaangażowanie dzieci
w proponowane zadania
Ø rozwój emocjonalny uczniów
Ø indywidualizacja nauczania – podnoszenie wyników edukacyjnych uczniów
Ø współpraca z rodzicami
Ø promocja szkoły w środowisku lokalnym i ogólnopolskim.
IX. Podsumowanie
Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących
z podejmowanych aktywności wielostronnie rozwijających uczniowski potencjał twórczy, przyswajających kulturę, przyrodę naszej pięknej i wolnej Polski. Podejmowanie zadań będzie doskonałą okazją do spotkań, wspólnej zabawy w gronie przyjaciół i radosnego świętowania w 100 lecie wolności.