Medytacja labiryntu to innowacyjny projekt kształcący umiejętność myślenia i wyciszania umysłu.
Żyjemy w świecie, w którym wszyscy mają kłopoty z czasem. Każdy chciałby mieć go więcej. Ale czy zastanawiamy się, na co go głównie przeznaczamy?A może wcale nie chodzi, o to, by mieć więcej czasu, lecz o to by robić mniej niepotrzebnych rzeczy?
Chcemy, by nasze dzieci osiągnęły sukces w życiu, by potrafiły sobie radzić z problemami. Warto pamiętać, że przecież wszyscy mamy TYLE SAMO czasu i tylko mądre i uważne wykorzystanie go sprawi, że osiągniemy założony cel.
Aby przygotować je do życia w szybko zmieniającym się świecie, musimy wziąć pod uwagę rozwój cech, które pomogą nam zmienić życie na lepsze. Często zauważamy, jakie kłopoty sprawia nam koncentracja na jednym zagadnieniu, nasze myśli biegają w różnych kierunkach. Cóż się dziwić skoro telewizja, Internet, zalewają nas stosem informacji i to w zawrotnym tempie. Telewizja ogranicza naszą wyobraźnię,wszystko podaje nam na tacy, obraz, dźwięk, komentarz do wiadomości, nie musimy już myśleć. Czytamy coraz częściej teksty w Internecie, rzadziej sięgamy po książkę, a więc czytamy fragment tekstu, przechodzimy do następnego, potem może wracamy do poprzedniego bądź szukamy kolejnego. Skupiamy się na nim krótko. Nasz mózg już inaczej pracuje, tworzą się inne połączenia. Jak potem przeczytać książkę, która ma 200 stron, skoro nasz mózg nie potrafi się skupić? Gry komputerowe „strzelanki” bardzo popularne wśród dzieci, uczą jak pozbyć się problemu a nie jak go rozwiązać, propagująreagowanie agresją i destrukcją. Gracz dostaje za to nagrodę w postaci punktów. Poza tym pokazują, że problem nie tkwi w nas samych, tylko jest na zewnątrz.Przekaz jest jasny sukces zdobędziesz niszcząc innych. To wszystko znajduje odbicie w naszych umysłach, powodując niechęć do nauki, poczucie nudy, trudności w skupieniu uwagi. Jak często poddajemy się, nie podejmujemy wysiłku, czekamy aż ktoś inny zrobi to za nas? Postawa bierności nie zapewni nam sukcesu. Część z nas nie wierzy w swoje możliwości, brak nam cierpliwości koniecznej do zatrzymania się i podjęcia właściwej decyzji oraz uporu potrzebnego do podźwignięcia się po porażce. Chcemy, by nasze dzieci odniosły w życiu sukces, żeby umiały radzić sobie z problemami, żeby mogły zmienić swoje życie na lepsze. Jak ten plan zrealizować? Na pewno przydadzą się: wytrwałość w obliczu napotkanych trudności, wiara w siebie, odwaga, cierpliwość i upór.Dlatego warto nauczyć się korzystać mądrze z telewizji i Internetu. Polecam do przeczytania artykuły na stronie www.magdabednarczyk.pl/2011/11/26/dlaczego-nie-ogladam-telewizji/oraz www.projektsukces.pl/koncentracja-uwagi.html.
W ramach projektu proponujemy wykonywanie podczas godzin wychowawczych, lekcjach przedmiotowych, a także w domu ćwiczeń na synchronizację półkul mózgowych, wizualizacji, która uruchamia wyobraźnię oraz relaksowania umysłu. W holach szkoły można ćwiczyć wyciszanie umysłu chodząc po labiryntach. Medytacja labiryntu jest praktyką uważności i sztuką samoobserwacji. Uczy doświadczania tego, co dzieje się tu i teraz. Wszystko, co wydarza się w labiryncie jest metaforą mówiącą o naszym życiu i nas samych. Wszystko, co spotykamy, ma nas czegoś nauczyć. Poprzez wejście do labiryntu sami możemy dokonywać odkryć.
Zachęcamy do podejmowania działań twórczych, które będą się pojawiać w trakcie trwania projektu.
Justyna Ilasz i Joanna Buczak
PREZENTACJA MEDYTACJA LABIRYNTU
Wprowadzeniu Projektu Medytacja labiryntu towarzyszyło przedstawienie, które uczniowie klasy Vc i IV b pod kierownictwem p. Justyny Ilasz wykonali podczas przerwy, aby zachęcić i przybliżyć tematykę dla uczniów naszej szkoły.
Kolejne przedstawienia inspirowane projektem Medytacja Labiryntu.